همه چیز درباره فروش مال غیر | قوانین و مجازات

فروش مال غیر
فروش مال غیر

اگر شخصی مال یا اموالی را، با اطلاع از اینکه مالک مال شخص دیگری است، بدون هیچگونه سند و مدرک قانونی و ثبت شده به شخص دیگری انتقال دهد، به این عمل فروش مال غیر می‌گویند و از لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود. بهترین راه حل برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری، استعلام دقیق از مدارک و اسناد و مدارک شناسایی فروشنده قبل از معامله می‌باشد. جهت مشاوره رایگان وکیل ملکی میتوانید با شماره های زیر تماس بگیرید و با بهترین وکلای ملکی موسسه حقوقی عدل مبین در ارتباط باشید.

برای اثبات فروش مال غیر چه چیزی لازم است؟

معامله ای برای اینکه از لحاظ قانونی یک معامله فروش مال غیر محسوب شود باید به 3 عامل وجود داشته باشد. قانون یا  قاضی شرایطی را میسنجد تا مطمئن شود معامله مال غیر اتفاق افتاده است تا بتواند به صورت عادلانه و دقیق حکم دهد. 3 شرایطی که باید وجود داشته باشد تا یک معامله فروش اموال غیر تشخیص داده شود به صورت زیر است:

  1. شخص فروشنده باید از روی آگاهی و اطلاع کامل یک مال غیر را انتقال دهد یا بفروشد.
  2. مالی که انتقال داده شده باید اصل مال و یا منفعتی از آن مال باشد.
  3. شخص فروشنده و یا انتقال دهنده، مالک مال را خود معرفی کند تا بتواند به مالک آسیب برساند.

املاک مشاع و فروش مال غیر

با توجه به اینکه املاک مشاعی املاکی هستند که به صورت شریکی چند مالک دارند، فروش مال غیر در این نوع از مال بسیار رایج است. ممکن است یکی از شرکا بدون اطلاع رسانی به بقیه مالکان و بدون اجازه و رضایت رسمی از طرف آنها اقدام به انتقال تمامی ملک کند. برای انجام این کار نیاز به رضایت تمامی شرکا هست و شخص فروشنده باید با استفاده از مدارک و اسناد قانونی و ثبت شده اقدام به فروش ملک مشاع کند. 

افراز ملک مشاع

فروش مال غیر در خودرو
فروش مال غیر در خودرو

فروش مال غیر در خودرو

فروش اموال غیر در خصوص اموالی مانند خودرو که جز اموال منقول محسوب می‌شود نیز صورت می‌گیرد. کلاهبرداران زیادی با استفاده از اسناد غیر رسمی و مدارک جعلی اقدام به فروش خودرویی میکنند که مالک رسمی آن نیستند و اگر این کار را از روی عمد و آگاهی انجام دهند این کار جرم محسوب می‌شود. در هنگام معاملات خودرو نیز از رسمی بودن اسناد و مدارک اطمینان حاصل کنید.

چگونه اموال خود را از فروش مال غیر نجات دهیم؟

اگر مال منقول یا غیر منقول فردی توسط شخصی دیگری به صورت غیرقانونی و بدون رضایت او به فروش برسد، شخص با اسناد رسمی مالکیت خود، می‌تواند اقدام به اثبات مالکیت روی ملک کند و از فروشنده شکایت کند. هنگامی که شما سند رسمی را در اختیار داشته باشید در مقابل سند عادی و یا جعلی فرد مقابل اولویت بالاتری برای مالیکت مال خود دارید.

“کسی که مال غیر را بر علم اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عینا یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار محسوب می‌شود.”

شخصی که مالک رسمی است میتواند با شکایت خود تعقیب کیفری و جبران ضرر و زیان خود را نیز طلب کند.

تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی

در معامله فضولی شخص فروشنده خود را مالک ملک جا نمی‌زند و  فقط بدون رضایت مالک اقدام به فروش مال میکند اما در فروش مال غیر فروشنده خود را عنوان مالک رسمی معرفی میکند و ملک را انتقال می‌دهد.

خدمات ویژه عدل مبین در خصوص فروش مال غیر

موسسه حقوقی عدل مبین می‌تواند با تجربه بالای خود در پرونده های حقوقی ملکی، بهترین خدمات را در خصوص پرونده های فروش اموال غیر به مالکان رسمی ارائه دهد. فروش مال غیر در شهر هایی مانند تهران که ملک در آن از ارزش بسیار بالایی برخوردار است بسیار رایج است. برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل ملکی در غرب تهران با شماره تلفن های درج شده در زیر تماس بگیرید.

وکیل ملکی در سراسر ایران
وکیل ملکی در سراسر ایران

چقدر این مطلب برای شما مفید بوده؟

با کلیک بر روی ستاره امتیاز دهید

میانگین امتیاز: 3 / 5. تعداد نظرات: 2

شما امتیاز دهنده این مطلب باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *